حسينيه شاه ابوالقاسم يزد مرمت و بهسازي شد

معاون ميراث‌فرهنگي اداره کل ميراث فرهنگي،صنايع دستي و گردشگري استان يزد گفت: عمليات مرمت و بهسازي حسينيه شاه ابوالقاسم شهريزد به پايان رسيد.


گزارش روابط عمومي اين اداره کل به نقل از "نيکزاد" حاکي است :اين عمليات شامل اجراي اندود گچ و ريگ بدنه و سقف صفه‌ها به صورت کلي، اجراي کاهگل بدنه به صورت ته کش و روکش، زيرچيني و استحکام بخشي زيرپايه ها، اجراي نما چيني با آجر بصورت حصيري و تراشيدن اندود فرسوده بدنه بصورت دستي مي‌باشد.


به گفته وي کندن و خاکبرداري در زمينهاي سخت، اجراي شفته آهک، نماسازي آجرهاي بدنه بصورت مرمتي و بندکشي ازاره با پودر سنگ و سيمان سفيد از ديگر اقدامات انجام شده جهت مرمت اين حسينيه مي‌باشد.


"نيکزاد" افزود:جهت مرمت و بهسازي حسينيه شاه ابوالقاسم يزد بالغ بر96 ميليون ريال هزينه شده است.


مجموعه شهاب الدين قاسم شامل مسجد (مدرسه)، حسينيه و آب انبار است و در محله شاه ابوالقاسم شهر يزد قرار دارد. "خواجه شهاب الدين قاسم طراز" در سال 737 هـ. ق اين مجموعه را بنا نهاد.


در گذشته مسجد اين مجموعه، به صورت مدرسه بود. در زمان سلطنت "جلال الدين محمود خوارزمشاه" بر گنبد مسجد و صفه آن، کاشي‌هايي که سوره "انا فتحنا" روي آنها حک شده بود، نصب شد. امروزه قسمت عمده اين کاشي‌ها از بين رفته است.


تکيه "شاه ابوالقاسم" با نخل معروف آن، در جوار اين بنا قرار دارد و در ايام عاشورا مورد استفاده اهالي محل قرار مي‌گيرد. چنانچه از بقاياي آثار بر مي‌آيد در کنار اين بنا، بادگير، آب انبار، خانه، باغ مشجر و حياط وسيعي بود و آب "نرسوآباد" از ميان حوض بزرگ اين مدرسه مي‌گذشت. با اين که خانه و متعلقشاتش در سال 803 هـ. ق ساخته شده است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا